Κυριακή 1 Μαΐου 2011

Η εμπορευματοποίηση στη ζωή των παιδιών

Από την δεκαετία του ΄70 και μετά λόγω της βιομηχανικής ανάπτυξης όλων των χωρών με την οικονομική ευμάρεια που επικρατούσε παγκοσμίως, οι πολυεθνικές εταιρίες έβαλαν στο στόχαστρο τους τα παιδιά που είναι επιρρεπή στη διαφήμιση και στα οποιαδήποτε προϊόντα της. Έφτασαν στο σημείο να επιβάλλουν , να κατευθύνουν αλλά και να ελέγχουν τις επιθυμίες των παιδιών.
Έτσι η εμπορευματοποίηση της ζωής τους ξεκινάει με ένα πραγματικό βομβαρδισμό των τηλεοπτικών, δελεαστικών για τα παιδιά, διαφημίσεων.
Πολυεθνικές οι οποίες έχουν την οικονομική δυνατότητα να αγοράζουν ατελείωτες τηλεοπτικές ώρες έμμεσης επαφής με τα παιδιά, χρησιμοποιώντας φανταχτερά χρώματα και σχήματα , εντυπωσιακές φωνές αλλά και επιδόσεις προκαλούν την “δολοφονία” της δημιουργικής φαντασίας των μικρών παιδιών με αποτέλεσμα μεγαλώνοντας να παρατηρούνται προβλήματα στην συμπεριφορά τους ( βία – έλλειψη προσαρμογής) αλλά και να μην έχουν την ικανότητα να σκεφτούν δημιουργικά, να αποδώσουν και να δουλέψουν συλλογικά.
Το απλό δημιουργικό παιχνίδι αφήνει την φαντασία να δημιουργεί κόσμους όπου κανένας δεν μπορεί να μπει ή να δει, αλλά μαθαίνουν να διερευνούν τα όνειρά τους, τις ελπίδες τους, να νικούν τους φόβους τους. Τα ομαδικά παιχνίδια ήταν δάσκαλος για την αυριανή κοινωνία και ένταξή τους σε αυτή. Τα παιχνίδια στον Η/Υ με τα οπαία ασχολούνται τα παιδιά σήμερα δεν έχουν καμία παιδαγωγική αξία και δεν αναπτύσσουν την φαντασία τους.
Επιπρόσθετα, η διαφήμιση είναι ο κύριος υπαίτιος για τα φαινόμενα της παχυσαρκίας των παιδιών αφού επηρεασμένα από τον καταιγισμό των διαφημίσεων για άχρηστες, παχυντικές τροφές και κολλημένα στις οθόνες, χωρίς την απαραίτητη άσκηση γίνονται υπέρβαρα με σοβαρότατες επιπτώσεις στη σωματική όσο και στη ψυχική τους υγεία.
Η εμπορευματοποίηση δυστυχώς έχει διεισδύσει ακόμη και στην αθλητική εκπαίδευση των νέων. Από τα αρχαία χρόνια ο αθλητισμός αποτελεί διαχρονικό στοιχείο του ανθρώπινου πολιτισμού. Προβάλλει πρότυπα βίου και συμπεριφοράς, ενώ ταυτόχρονα διαμορφώνει στάσεις και αντιλήψεις ως προς το σώμα. Όμως, στις μέρες μας η εμπορευματοποίηση του αθλητισμού μας φέρνει αντιμέτωπους με φαινόμενα φανατισμού, βίας, αλλά δυστυχώς και νοθείας χρησιμοποιώντας για “καλύτερες επιδόσεις” απαγορευμένες ουσίες. Έτσι η αξία του αθλητισμού μειώνεται αλλά ταυτόχρονα αξίες όπως η καλή φυσική κατάσταση και η υγεία υποβαθμίζονται.
Μελέτες επισημαίνουν ότι παιδιά που μεγαλώνουν χωρίς δημιουργικό παιχνίδι και σωστή διατροφή δεν αποκτούν ποτέ σωστή κριτική σκέψη, ατομική πρωτοβουλία αλλά και νόημα για όλα αυτά τα οποία αξίζει κάποιος να ζει, να πολεμά και να πορεύεται δημιουργικά.

Μαρία Μαρκάκη

Δεν υπάρχουν σχόλια: