Δευτέρα 11 Φεβρουαρίου 2008

H ελληνική παιδεία

Πρόκειται για παιδεία ή για καταναγκαστικό έργο;
Καταναγκαστικό έργο δεν το χαρακτηρίζουν μόνο οι μαθητές, αλλά και ο οποιοσδήποτε σκεπτόμενος άνθρωπος.

Από το δημοτικό ακόμα διαστρεβλώνεται η έννοια της παιδείας .
Τα καινούργια βιβλία έχουν υψηλό επίπεδο δυσκολίας.Η ύλη του γυμνασίου έχει μεταφερθεί στο δημοτικό και του λυκείου στο γυμνάσιο. Αυτό σημαίνει ότι τα παιδιά πολλές φορές υπερφορτώνονται από τους δασκάλους-καθηγητές και δεν έχουν ελεύθερο χρόνο να παίζουν, πράγμα πολύ βασικό για την ομαλή ανάπτυξη του παιδιού. Ακόμα, πολλές φορές, λόγω της δυσκολίας που αντιμετωπίζουν, οι μαθητές απογοητεύονται και εγκαταλείπουν την προσπάθεια.

Η κατάσταση είναι πιο απογοητευτική στο λύκειο και ειδικά στην Γ’ Λυκείου. Η εισαγωγή στο πανεπιστήμιο έχει γίνει αυτοσκοπός και η επίτευξή του προϋποθέτει μεγάλες θυσίες. Όσον αφορά το μάθημα της έκθεσης οι μαθητές καλούνται να απομνημονεύσουν ολόκληρες θεματικές ενότητες, για να γράψουν καλά. Οφείλουν να επιχειρηματολογήσουν για ιδέες που οι ίδιοι ίσως δεν πιστεύουν. Για ιδέες ¨έτοιμες¨ που τους έχουν δοθεί.

Τα πράγματα γίνονται χειρότερα για τους μαθητές της θεωρητικής κατεύθυνσης. Αυτοί αντιμετωπίζουν το πρόβλημα της αποστήθισης και σ’ ένα μάθημα που δεν του ταιριάζει, στη λογοτεχνία. Το κατεξοχήν ελεύθερο από άποψη ερμηνείας μαθαίνεται. Πολλές φορές, η ερμηνεία κάποιων σημείων ενός κειμένου απαιτεί την επιστράτευση της φαντασίας. Όμως οι μαθητές προκειμένου να εισαχθούν στην τριτοβάθμια εκπαίδευση ¨υιοθετούν¨ την φαντασία των συγγραφέων των βοηθημάτων και άλλων ανθρώπων που θεωρούνται αυθεντίες. Έτσι το μάθημα χάνει τη μαγεία του αυτό που το κάνει ξεχωριστό.

Πρέπει να τονιστεί, ότι για όλα τα προαναφερθέντα ευθύνεται το εκπαιδευτικό σύστημα και όχι οι εκπαιδευτικοί (τουλάχιστον όχι όλοι).

Ευτυχώς, υπάρχουν ακόμα εκπαιδευτικοί κι όχι μόνο δημόσιοι υπάλληλοι που στόχο έχουν την πνευματική ανάπτυξη των μαθητών τους. Τους ευχαριστούμε.Αυτό που πρέπει να σκεφτούμε όμως είναι τι εξυπηρετεί ο μηχανιστικός χαρακτήρας της εκπαίδευσης, γιατί κάτι και κάποιους εξυπηρετεί.

Αγγελική Ντουσάκη

2 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

καταπληκτικο συμφωνω μαζι σου

Ανώνυμος είπε...

Ειναι πραγματικα κριμα,να πρεπει να ξερεις μεχρι και την τελευταια λεξη στην απαντηση της ερμηνευτικης ερωτησης στην Λογοτεχνια.Ειναι Κριμας να καταστρεφετεαι εωα τοσο ωραιο "μαθημα". Και να ηταν το μονο....

-7-